Acta setena trobada

Publicado: febrero 24, 2014 de bibianamarin en Acta de les trobades

Acta reunió Equip investigació-acció

Data: 3/12/2013

Lloc: Espai municipal del Pla educatiu d’entorn. Ajuntament de l’Hospitalet del Llobregat. C/ Llobregat 95 (Hospitalet)

Assistents/es: Bibiana Marín (Akwaba), Núria ( Pla Ed. Entorn Aj. Hospitalet),  Maria Barbero (presidenta associació esportiva Margarida Xirgu), Enric (Professor jubilat IES Pedraforca),  Ana Isabel del Río (formadora de la FaPaC), Abi (POA Hospitalet), Marta (programa acompanyament a les famílies Aj. Hospitalet), Majo (POA Hospitalet), Ester Luna (professora UB), Lidone (POA Hospitalet), Pepa (tutora a IES Margarida Xirgu) i Inés Massot (professora UB

BLOC: https://grupinvestigacioacciohospitalet.wordpress.com/

Temes dia anterior

Es va parlar del foment de la participació dels joves i les famílies als centres.

També de la incorporació d’estudiants en pràctiques de la UB (projecte aprenentatge-servei), pel curs proper.

Pilar està treballant en la redacció del projecte

Pressupost: 2400 euros

Propostes i reflexions de les tècniques del Pla d’entorn de l’Ajuntament de l’Hospitalet

S’han reunit dues vegades.

Entenen l’orientació com un tot. Hi ha diferents moments molt importants:

  • 6è PRIMÀRIA acomiadament des del centre i 1a acollida a l’IES

  • 1r. ESO. Acollida

  • 2n ESO treball sobre aptituds i habilitats dels alumnes

  • 3r ESO recorreguts professionals

  • 4t ESO orientació  i acompanyament

 

Feina dins de l’aula (tutoria, …)

També es treballarà des de les famílies

Cercar complicitats:           Alumnes

            Docents                Famílies

Els nens d’ESO anirien a 6è. En aquell curs es podrien treballar diversos temes:

  • Acompanyament a pares i a alumnes

  • Treballar les pors envers la secundària i el progrés dins el sistema

  • Fer 1a. Acollida

Cal saber què fan els instituts

  • Cal complementar?

  • Cal innovar?

Vincular el pla d’acció tutorial amb l’orientació i el treball amb les famílies

Formes de treball

  • Activitats d’orientació fetes prèviament

  • Recursos que ja estan disponibles

  • Arbre genealògic formatiu familiar

  • Espais de debat amb les famílies (ESDE)

Quins espais posa a disposició l’institut per fer quelcom? Espais de tutories.

Fonamental: convèncer els pares de la necessitat de la seva participació en l’itinerari del fill/a (3r i 4t). A les reunions falten ells. Cal incidir especialment. Donar suport als pares dels fills que faran PQPI o Grau Mig i que volen batxillerat.

3r i 4t: finalització del cicle. Cal acompanyar als adolescents. Finalitza un cicle vital. Pensar també en el procés personal. Acompanyament afectiu. Es produeix una ruptura molt gran, vital, transcendent. L’acompanyament afectiu i personal és molt important. Factors familiars, personals.

Treballar les pors. Els alumnes tenen por al canvi. S’han de treballar les seves pors. S’han de recollir les pors dels fills i dels pares.

Població immigrant. Hi ha un focus de treball important: que les noies continuïn estudiant, en algunes cultures, no està valorat el fet de que les noies es formin.

Treballar la percepció negativa que tenen les famílies d’alguns itineraris: CFGM ó PQPI.

Seria important incorporar les experiències d’èxit del PQPI.

S’han de validar els CFGM.

Factors clau en orientació: expectatives. Expectatives de les famílies que coneixem: la sexualitat i l’afectivitat dels seus fills i filles. Molts embarassos no desitjats. El desconeixement del sistema educatiu (és una gran, gran necessitat que cal atendre). La ignorància d’aquests temes arriba fins i tot al professorat. Es detecta la necessitat de formació dels tutors.

Hi ha necessitat del POA perquè els tutors no donen a l’abast.

Problema que cal superar: distanciament fill-família. Els alumnes i els pares es troben en una situació de separació. És necessari treballar per refer vincles.

Convocatòria dels pares: s’ha de fer amb prou temps. Les reunions, assemblees, etc… funcionen quan les famílies són convocades via telefònica. Contacte famílies-centre al Margarida Xirgu és molt dèbil. Les famílies assisteixen molt poc a les convocatòries del centre.

Com seria el procés? Interrelació.

 

 Com arribar a les famílies.

Quina serà la funció de l’equip d’investigació?

Suport i assessorament.

Propostes per 3r. ESO:

– Preparar un vídeo sobre els diversos itineraris.

– Narracions digitals.

– Abordar les pors: Dels fills i les famílies mitjançant eines visuals, digitals. Es pot preparar durant aquest curs pel curs proper.

Objectius

  • Orientar a les famílies respecte al sistema educatiu (estructura, funcionament) per part dels propis estudiants i, també, per part dels professionals que participen.

  • Fomentar la participació i implicació eficaç de les famílies als centres respecte al focus que plantegem: orientació acadèmica i professional.

Propera reunió: GENER. Dia 14/11/13. 18 hores.

 

Les següents: FEBRER. Dia 4/2/14. 18H

MARÇ. 4/3/14.  18h

ABRIL. 29/4/14. 18h

MAIG. 20/5/14. 18h

 

BLOC: https://grupinvestigacioacciohospitalet.wordpress.com/

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s